رو به سوی خــــــدا | ||
|
حسد عبارتست از تحریک و بر انگیخته شدن قوه شهوانی و خواهش نفس برای زوال مال وحال نیکویی شخصی، و آرزوی آن برای خود البته چنین خواهش و تمنای نفس تحریک قوه غضب و خشم را نیز لازم دارد خشم وافزونی و ادامه آن بستگی به حال و وضع محسود دارد که مورد حسد ورشک قرار گرفته است.(علی(ع)((الحاسد مغتاظ علی من لا ذنب له ))آدم حسود بر شخصی خشم کرده که گناهی بر او نیست و آن خود نوعی ستم و ظلم است.) ضررهای دینی حسد شخص حسود به وسیله حسد با قضا و تدابیر الهی می جنگد او به چگونگی تقسیم نعمت ها که خداوند میان بندگانش انجام داده خشنود نیست او به رفتار عادلانه پروردگار که دارای حکمت های پنهانی و اسرار مرموزی است اعتراض دارد و آن نادرست و بد میداند و همه این چشم توحید را کور کرده و هم چون خسی در دیده ایمان فرو می رود.(1) حسد ایمان را می سوزاند کو چکترین مرتبه اظهار حسد بد گویی و غیبت است، غیبت یعنی،آشکار ساختن نقاط سیاه و ضعف دیگران،و اسلام آن را گناه بزرگ شمرده است. اگر حسود به وسیله غیبت و نشر نقاط ضعف ،نتوانست به مقصد برسد پا را فرا ترنهاده ،تهمت و افترا می بندد و به نشر اکاذیب و خبرهای دروغین می پردازد. اگر در این مرحله هم به مقصد نرسد به سوی جنایت وغارت می رود واگر از او ساخته نباشد و یا اقدام شخص خود را مصلحت نداند دیگران را به کارهای تحریک می کند که به مال یا به ناموس محسود دست تعدی دراز کنند.اگر در این مرحله هم به مقصد نرسد در مقام نابودی او بر می آید و به هر وسیله ای که در دسترس اوباشد در این کار پا فشاری می کند ، شاید بتواند به مقصد پلید خود برسد.(2) اسباب حسد محبت دنیا محبت دنیا منشا همه اسباب حسد و منافع آن است زیرا که به جهت تنگی دنیا و محصور بودن منافع آن محل نزاع و مخاصمه می شود چون ممکن نیست که منفعتی از آن مال و منصب به کسی برسد مگر اینکه از دست بیرون رود به خلاف آخرت ،که چون آن را تنگی نیست لهذا نزاع و خصومتی میان اهل آن نمی باشد.(3) ور حسد گیرد تو را ره در گلو در حسد ابلیس را باشد غلو (مولوی)
خیز و وداعی بکن ایام را از پی دانه مکش این دام را (معراج السعاده) 1:پناهگاه شیطان (محمد شریفی 2 :ایه الله صدر
[ پنج شنبه 90/2/15] [ حکیمه جوین ]
[ گل نوشته های شما () ]
|